"Although Rolland first conceived the work in Rome in the spring of 1890, he began in earnest in 1903 after publishing a biography of Beethoven. A letter of 13 September 1902 reveals his plans:
- My novel is the story of a life, from birth to death. My hero is a great German musician who is forced by circumstances to leave when he is 16-18 years old, living outside of Germany in Paris, Switzerland, etc. The setting is today's Europe [...] To spell it out, the hero is Beethoven in the modern world." ('Jean Christophe')
"In seinem Vorwort zu 'Dans la maison', das 1909 veröffentlicht wurde, leugnete Rolland jedoch, dass er einen Roman im traditionellen Sinne schrieb, sondern einen "musikalischen Roman", in dem die Gefühle und nicht die klassische Handlung den Lauf der Dinge bestimmten. "Wenn Sie einen Menschen sehen, fragen Sie sich dann, ob er ein Roman oder ein Gedicht ist? [...] Jean-Christophe schien mir immer wie ein Fluss zu fließen; das habe ich schon auf den ersten Seiten gesagt." Dies prägte den Begriff roman-fleuve (Flussroman), der seither auf andere Romansequenzen im gleichen Stil angewendet wird." (Maschinenübersetzung aus engl. Wikipedia 'Jean Christophe')
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